Trivselregler
För att våra faciliteter skall behållas trivsamma har vi här nedan lite enkla regler att följa.
Trivselregler för gästlägenheten
Trivselregler för bastu & relaxrum
Trivselregler för Gästlägenheten
1. Tillträde till lägenheten
Tillträdesdagen från kl 14.00 kan dörren öppnas med din "tagg-nyckel". Bokningen upphör kl 12.00 dag efter sista bokningsdag.
2. Egen utrustning
Lakan, påslakan, örngott, bad-, hand- och diskhandukar samt tvål och schampo håller gästen med själv. Föreningen tillser att toalettpapper och handtvål finns tillgängligt.
3. Tillgänglig utrustning
Lägenhetens möbler och inventarier redovisas på särskilt inventarieförteckning som finns anslagen i lägenheten.
4. Städning
Den medlem som har bokat har ansvar för att lägenheten är ren och välstädad när gästerna lämnar den. Golvet dammtorkas och våttorkas genom fastighetsförvaltarens försorg 1 gg/vecka, men det förändrar inte behovet av rengöring efter varje enskild bokning. Det finns sopskyffel, mopp och rengöringsmedel. Skulle något material ta slut, hämta papper/rengöringsmedel från egen lägenhet och meddela ansvarig person i styrelsen. Vem det är finns anslaget i respektive port. Om dessa krav inte fullföljs så tillkommer en avgift på 500 kr. Det är viktigt att meddela styrelsen om lägenheten överlämnas i ostädat skick eftersom det är den som sist hyrt som blir betalningsskyldig.
5. Rökning och pälsdjur
Rökning och pälsdjur är inte tillåtet i lägenheten.
6. Bokningens avslutande
Gäst måste måste avflytta senast kl 12.00. Om problem uppstår med access till lägenheten kan någon i styrelsen låsa upp dörren med en vanlig nyckel.
7. Kontakt gällande felaktigheter och misskötsel av gästlägenheten
Felaktigheter i lägenhetens fasta installationer anmäls till fastighetsförvaltaren och till ansvarig person i styrelsen. Misskötsel, saknade och/eller trasiga inventarier, samt kvarlämnade persedlar anmäls omgående till någon i styrelsen, med risk för att uu annars själv kommer att stå ansvarig. Namn och telefonnummer till ledamöterna i resp styrelse samt till fastighetsförvaltaren finns anslaget på föreningens hemsida och i porten.
8. Var rädd om vår gästlägenhet!
Om något försvinner eller går sönder kan det bli vår gemensamma kostnad att återställa i ursprungligt skick. Om ordningsreglerna inte följs tillkommer en avgift om 500 kronor. Alternativt kan styrelsen begränsa en viss lägenhets möjlighet att nyttja lägenheten genom att t ex spärra magnetnyckeln. Det är din skyldighet som medlem att omgående meddela styrelsen om gästlägenheten inte har städats eller har misskötts på annat sätt. Det är vår gemensamma trevnad det handlar om, så lämna lägenheten i det skick som vi alla förväntar oss!
Trevlig vistelse!
Trivselregler för Tvättstugan
För att vår tvättstuga skall fungera bra, arbetet gå lättare och våra maskiner hålla längre har vi ett par enkla regler att följa.
1. När har man tillgång till tvättstugan?
Man har endast åtkomst till tvättstugan under det tvättpass man har bokat. När bokningstiden har gått ut skall tvättstugan vara lämnad i avstädat skick samt tömd på egna tillhörigheter.
2. Kvarlämnad tvätt
Har din tvättid gått ut och du har lämnat tvättstugan men glömt/inte hunnit ta ut din tvätt, kan du vända dig till en ledamot i styrelsen. Ledamöterna i styrelserna har möjlighet att släppa in dig för hämtning av godset. Du har skyldighet att omgående anmäla till en styrelseledamot om någon före dig har lämnat kvar tvätt, så att den kan omhändertas och omständigheterna klarläggas.
3. Reservnycklar
Har din magnetnyckel förkommit kan du få låna en reservnyckel efter hänvändelse till den nyckelansvarige i din styrelse.
4. Automatisk tidskontroll
Den stora tvättmaskinen startar inte om det valda tvättprogrammet inte ryms inom kvarvarande tid för ditt tvättpass.
5. Städning
Tvättmaskinerna, torktumlaren, torkskåpet och mangeln skall vara tömda och rengjorda och lokalen i övrigt vara rengjord när ditt tvättpass är slut. Tvättmedelsfacket i tvättmaskinerna skall göras rena för att inte riskera att fasttorkade och mögliga tvättmedel och sköljmedelsrester går in i nästa tvätt. Se bruksanvisning på väggen. Maskinerna avtorkas utvändigt med fuktig trasa. Lämna luckorna öppna efter passet för att avfukta maskinerna.
Filtren i torktumlaren (innanför luckan) måste rengöras med en borste eller fuktig wettexduk eller liknande. Detta för att dels få effektiv torkning, dels för att undvika överhettning. Se bruksanvisning på väggen. Maskinen avtorkas utvändigt med fuktig trasa.
Torkskåpet skall torkas av in- och utvändigt med en fuktig wettexduk eller liknande. I annat fall riskerar torkande tvätt att bli dammig.
Mangeln: Följ noga bruksanvisningen på väggen, i synnerhet beträffande mangelduken som ska lämnas i utrullat skick efter mangling för att torka ordentligt.
Golvet skall sopas och vid behov även våttorkas.
Tag med dig dina tomma tvättmedelsförpackningar och annat skräp eller släng i sopsäcken.
Släck belysningen när du lämnar lokalen.
6. Rökning
Rökning är inte tillåten i tvättstugan.
7. Kontakt gällande felaktigheter och misskötsel av tvättstugan
Felaktigheter i maskinerna eller lokalen anmäls till fastighetsförvaltaren. Misskötsel och kvarlämnad tvätt anmäls omgående till någon i styrelsen, med risk för att du annars själv kommer att stå ansvarig. Namn och telefonnummer till ledamöterna i resp styrelse samt till fastighetsförvaltaren finns anslaget i tvättstugan och i förekommande fall på föreningarnas hemsidor.
8. Var rädd om vår tvättstuga!
Om något försvinner eller går sönder blir det vår gemensamma kostnad att återställa i ursprungligt skick. Om ordningsreglerna inte följs kan berörd styrelse begränsa en viss lägenhets möjlighet att nyttja lokalen genom att t ex spärra magnetnyckeln. Det är din skyldighet som medlem att omgående meddela styrelsen om tvättstugan inte har städats eller har misskötts på annat sätt. Det är vår gemensamma trevnad det handlar om.
Dessa trivsel-och ordningsregler fastställdes i resp förenings styrelser i december 2007.
Trivselregler för Bastu & Relaxrum
För att vår relaxrum/bastu skall fungera bra har vi ett par enkla regler att följa.
1. När har man tillgång till relaxrummet och bastun?
För eget bruk har man endast åtkomst till lokalerna under det pass man har bokat.
2. Egen utrustning
Egna handdukar, tvål och schampo medtages.
3. Kvarglömda effekter
Har din bokningstid gått ut och du har lämnat lokalerna men glömt någon tillhörighet, kan du vända dig till en ledamot i styrelsen, i det fall du inte på annat sätt får åtkomst till lokalerna. Ledamöterna i styrelserna har möjlighet att släppa in dig för hämtning av godset. Du har skyldighet att omgående anmäla till en styrelseledamot om någon före dig har lämnat kvar gods, så att det kan omhändertas och omständigheterna klarläggas!
4. Städning
När ens tid har gått ut skall lokalerna vara lämnade i avstädat skick samt tömda på egna tillhörigheter.
Du som bokar har ansvar för att bastun och relaxrummet är rena och välstädade när du och dina eventuella gäster lämnar lokalen. Ingen annan städning görs efter just ert besök och efterföljande medlemmar har förväntningar att finna lokalerna i trevligt skick. Allmän skurning och rengöring äger rum genom fastighetsförvaltarens regi en gång per vecka, men denna städning förändrar inte behovet av rengöring / torkning efter varje enskild bokning.
Med tanke på halkriskerni dessa typer av våtutrymmen är det extra viktigt att se till att golven är ”torrskrapade” innan lokalen lämnas.
Glöm inte att ta med skräp, flaskor, tomburkar eller förpackningar (ingen sophämtning).
5. Rökning
Rökning är inte tillåten i lokalerna.
6. Kontakt gällande felaktigheter och misskötsel av relaxrum/bastu
Felaktigheter i bastuaggregatet eller lokalens fasta installationer anmäls till fastighetsförvaltaren och i övrigt till styrelsen. Misskötsel och kvarlämnade persedlar anmäls omgående till någon i styrelsen, med risk för att du annars själv kommer att stå ansvarig. Namn och telefonnummer till ledamöterna i resp styrelse samt till fastighetsförvaltaren finns anslaget i relaxrummet och i förekommande fall på föreningarnas hemsidor.
7. Var rädd om vår relaxavdelning!
Om något försvinner eller går sönder blir det vår gemensamma kostnad att återställa i ursprungligt skick. Om ordningsreglerna inte följs kan berörd styrelse begränsa en viss lägenhets möjlighet att nyttja lokalen genom att t ex spärra magnetnyckeln. Det är din skyldighet som medlem att omgående meddela styrelsen om relaxrummet/bastun inte har städats eller har misskötts på annat sätt. Det är vår gemensamma trevnad det handlar om, så lämna lokalerna i det skick som vi alla förväntar oss!
Trevlig relax!
Dessa trivsel-och ordningsregler fastställdes i resp förenings styrelser i december 2007.